loading...
ده ی70 ها
محمد حسین سجادیان بازدید : 62 دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

 

اختلالات تغذیه ای در بلوغ


مقدمه

دوران بلوغ نه تنها با جهش رشد جسمی بلکه با تغییرات خلق و خو و تحولات عاطفی و روانی همراه است. در این مرحله نوجوانان شناخت هویت و کسب استقلال را تجربه می کنند و . . .

در این دوران توجه آنها به حفظ ظاهر و تناسب اندام بیشتر جلب میشود و این عوامل رفتارهای غذایی نوجوانان را به شدت تغییر می دهد. حذف بعضی از وعده های غذایی، مصرف تنقلات، غدا خوردن خارج از منزل و علاقه به مصرف غذاهای غیر خانگی از ویژگیهای عادات غذایی دوران نوجوانی است که متاثر از خانواده و دوستان و رسانه های جمعی است.



ویژگیهای رفتار غذایی نوجوانان نامنظم بوده وعده های غذایی حذف وعده غذایی وبرنامه غذایی نامنظم دردوره نوجوانی یک رفتار غذایی شایع است. معمولاً وعده صبحانه و ناهار بیشتر از وعده شام حذف میشوند و علت عمده آن برنامه درسی و فعالیتهای اجتماعی نوجوانان درطول روز است. محققی به نام Daniel درسال 1977طی مطالعه ای نشانداد که 50% نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمی خورند. مطالعه دیگری نشان داده استاگرچه 89% نوجوانان مورد مطالعه از اهمیت مصرف صبحانه آگاه بودند اما فقط 50 درصدآنها بطور منظم صبحانه می خورند و نخوردن صبحانه با دریافت کم مواد مغذی همراه بودهاست. مشکل نخوردن صبحانه در دختران بیشتر ازپسران مشاهده میشود. مصرف بی رویه تنقلات بخش مهمی از رفتارهای غذایی نوجوانان مصرف بی رویه تنقلاتا ست. این تنقلات معمولاً کم فیبر هستند و از نظر ویتامینA ، کلسیم و آهن که برایرشد ضروری است فقیرند. انتخاب صحیح تنقلات بعنوان میان وعده میتواند دردریافت موادمغذی مورد نیاز نوجوانان اثر مثبت داشته باشد. تمایل به مصرف غذاهای آمادهاستفاده از غذاهای آماده بخصوص در نوجوانانی که وقت کافیندارند معمول است. غذاهای آماده که درفروشگاهها و اغذیه فروشیها دردسترس هستند ازنظر آهن، کلسیـــم، ویتامینB ، C، A و اسید فولیک فقیرند. تقریباً درتمام غذاهایآماده، میزان چربی، کلسترول و سدیم بالا است و دربیشتر آنها، 50% کالری از چربیتامین میشود. رفتارهایتغذیه ای نوجوانان و ارتباط آن با وزن و ظاهرفیزیکی پیروی از الگوی غذایی غیر طبیعی دردوران بلوغ به علتتوجه خاص نوجوانان به ظاهر فیزیکی و داشتن اندام متناسب شایع است. مطالعه ای کهدرسال 1989 توسط Maloney و همکارانش در ایالات متحده آمریکا انجام شده است نشانداده است که از 318 دختر و پسر نوجوان 45% مایل بودند که لاغر بشوند و 37% آنهاشروع به کاهش وزن کرده بودند. با افزایش سن نوجوانان، تمایل به کاهش وزن نیز افزایش می یابد. این مطالعه نشان داده است که 70% نوجوانان مورد مطالعه ادعا می کردند کهدرهمین زمان مادران آنها برای کاهش وزن رژیم غذایی داشته اند. شواهد دیگر نیزپیشنهاد میکند که از اوایل دوران بلوغ توجه به ظاهر و تناسب اندام تشدید میشود. محققین نشان داده اند که 90% نوجوانان مورد مطالعه برای حفظ تناسب اندام و زیبایی ظاهر خود تمایل به کاهش وزن داشته اند. ترس از چاقی تحقیقات نشان داده است که چاقی نوجوانی پیامدهای مهماجتماعی، اقتصادی و بهداشتی دارد. یک مطالعه بزرگ طولی که به مدت 7 سال در آمریکاانجام شده نشان داده است که درزنانی که از دوران مدرسه و نوجوانی اضافه وزن داشتهاند شانس ازدواج کمتر بوده است و میزان درآمد کمتری داشته اند. این یافته ها بیشتراز آنکه به وضعیت اجتماعی- اقتصادی بستگی داشته باشد ناشی از نگرش خاص جامعه نسبت به افراد چاق است.
مطالعات اخیر نشان داده است که ترس از چاقی در نوجوانان ومحدود کردن دریافت غذا متعاقب آن، نهایتاً کوتاه قدی و تاخیر دربلوغ را بدنبالخواهد داشت. ترس از چاقی درنوجوانان برخلاف بی اشتهایی عصبی (Anorexia nervosa) وبولمیا (bulimia nervosa) که از اختلالات تغذیه ای همراه با علائم بالینی میباشند،علامت واضحی ندارد و به این دلیل که والدین و اطرافیان نوجوان متوجه خودداری او ازغذا خوردن به دلیل ترس از چاق شدن نمیشوند، بروز کمبودهای تغذیه ای در این دسته ازنوجوانان بیشتر است.
مطالعه ای توسط Moses و همکارانش درسال 1989 در آمریکانشان داده است که51 % دختران کم وزن ادعا کرده اند که به شدت از چاق شدن می ترسیدهاند و بی توجه به وزن فعلی خود و بدون داشتن اطلاعات تغذیه ای کافی اقدام به کاهش وزن کرده اند.
عوارض رژیم های غذایی برای کاهش وزن در دوره بلوغ اثرات زیانبار کاهش وزن برسلامتی ممکن است در افرادی که اضافه وزن ندارند اما دریافت کالری خود را به شدت محدود می کنند بیشتر باشد. در این افراد کاهش توده عضلانی بیشتر از توده چربی است. رژیم غذایی که با محدود کردن وعدههای غذایی و یا ناشتایی همراه باشد منجر به کاهش وزن سریع میشود که اساساً به علت کاهش آب بدن و توده عضلانی است. اثرات زیانبار رژیم غذایی کاهش وزن در دوره بلوغعلاوه بر اختلال رشد، شامل کمبودهای تغذیه ای، اختلالات قاعدگی، ضعف، خستگی، گیجی،افسردگی، تحریک پذیری، یبوست، نداشتن تمرکز حواس و اشکال در خوابیدن است. تنفسبدبو، ریزش مو و خشکی پوست از عوارض رژیم های غذایی با محدودیت شدید کالری است. افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه و صفرا نیز از عوارض جدی تر اینگونه رژیم های غذاییاست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
باسلام به شما کاربر گرامی .از این که به سایت من سری زدید بسیار ممنونم .من خودم یک نوجوان 15 الی 14ساله هستم و درد نوجوانی را بهتر از هر سنی می شناسم اما در این بین از تجربه بزرگان و نظر و مشورت روانپزشکان نیز پرهیز نکرده ام . امیدوارم از مطالب سایت بهره کافی ببرید .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب وبلاگ را چطور دیدید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 192
  • بازدید سال : 196
  • بازدید کلی : 5,373